Lage rugpijn

In de winterperiode koelt het buiten af en dat kan betekenen dat we bijvoorbeeld spier- en rugklachten meer gaan voelen. In dit blog besteden we aandacht aan preventie en behandeling van de meest voorkomende winterklacht: lage rugpijn.

Zorgenvrije winter met winterbanden…

Als de kans op ijzel en sneeuw toeneemt, regelen we voor onze auto winterbanden en laten we zo nodig een grote beurt uitvoeren. Zo weet je zeker dat je met de kou niet stil komt te staan of wegglijdt.

Maar wat doen we voor ons zelf? De decembermaand die voor de deur staat betekent dat het buiten afkoelt en dat we bijvoorbeeld spier- en rugklachten meer gaan voelen. Met sinterklaas en kerst gaan we meer eten en niet altijd even gezond. We sporten meestal minder dan in de zomer. Een combinatie van omstandigheden die je lichaam wel aan moet kunnen!

Deze blog wijden we daarom aan preventie en behandeling van de meest voorkomende winterklacht: rugpijn.

Chronische lage rugpijn

Veel patienten geven aan dat chronische rugpijn vooral bij de start van de winter weer gaat opspelen. Met het koudere weer zijn onze spieren stijver. We bewegen minder omdat het snel donker is en het buiten afkoelt. Deze combinatie zorgt ervoor dat klachten toenemen.

Preventief kun je er veel aan doen om je eigen rug in goede conditie te houden:

  • Zorg dat je veel in beweging blijft, bij voorkeur wandelen, fietsen of zwemmen. Dit mag gerust iets pijn doen, maar niet te veel en te lang, aangezien je klachten dan kunnen toenemen.
  • Probeer dagelijks wat lichte oefeningen te doen ter verbetering van de beweeglijkheid.
  • Vermijdt lange autoritten, als het toch noodzakelijk is dan een keertje vaker stoppen en even rondlopen.
  • Zo min mogelijk bukken en tillen, als het dan toch moet met een zo recht mogelijke rug.
  • Probeer altijd zo goed mogelijk rechtop te zitten en te lopen. Je houding is erg van belang bij rugklachten.
  • Let op je matras: ouder dan 10 jaar betekent meestal de noodzaak tot vervangen.

Behandeling met osteopathie en acupunctuur

Mocht je toch last houden van rugpijn, dan is het aan te raden om deze tijdig te laten behandelen. Rugklachten kunnen je vermogen om je evenwicht te bewaren beïnvloeden. Mocht het later deze winter gaan sneeuwen, is de kans daarmee groter dat je een misstap maakt of uitglijdt.

Osteopathie en acupunctuur zijn bij uitstek geschikt voor de behandeling van rugklachten. Met osteopathie bekijken en corrigeren we de stand van het bekken en de wervels. We bekijken waar de rugklachten vandaan komen en lossen de oorzaak op. Soms betekent dit dat we verderop in het lichaam bewegingsbeperking moeten behandelen. Zo kan een oude enkelblessure bijvoorbeeld zorgen voor een verandering van de stand van knie en bekken, wat weer een effect heeft op de lage rug. Lokaal behandelen kan daarom niet voldoende zijn om de oorzaak aan te pakken.

Meestal zijn drie tot vijf behandelingen osteopathie voldoende, en is resultaat snel zichtbaar omdat de oorzaak wordt aangepakt. Acupunctuur werkt op de spierspanning en energetische balans van het lichaam, en kan daarmee via een andere ingang je lichaam weer in balans brengen.